Historien om Van Wijk

Historien om Van Wijk´s snipor sträcker sig nästan två århundraden bakåt i tiden. Det var år 1847 som familjen Boot startade ett varv som hette “De Dageraad” i byn Alphen aan den Rijn i Holland för att tillverka stålbåtar. Dessa båtar användes främst för att frakta varor. Tjalken, klippers och kotters kallades dessa i Holland. Under 1800-talet byggdes dessa båtar av stål och blev större och större.

Varvsägaren Boot´s svärson, Gerrit van Wijk, arbetade på De Dageraad-varvet men på 1930-talet ville han starta sitt egna varv med tillverkning av fritidsbåtar. Han hade en vision o matt detta skulle bli en framgång då det holländska folket hade allt mer fritid. Holland hade, och har fortfarande, många floder, kanaler och sjöar som är lämpliga för båtfärder. Att spendera sin fritid på vattnet blev allt mer populärt. Så år 1933 startade han sitt egna varv i grannbyn till Alphen aan den Rijn som heter Woubrugge. Här började han tillverkningen av små segelbåtar av stål och trä som kallades Wibo’s. “WIBO” är en kombination av de två första bokstäverna i Gerrit och hans frus efternamn. WI star för Wijk och BO för Boot. De tillverkade inte enbart Wibo’s utan även andra typer av båtar designades av flera olika holländska båtdesigners. Renovering och underhåll av båtar var också något de sysslade med på varvet.

På 50-talet började Gerrit’s son, Bouw van Wijk (född 1933) arbeta på varvet. Som mariningenjör hade han goda kunskaper om modernt båtbyggande och då han var fanatisk seglare hade han även goda praktiska erfarenheter av fritidsbåtar. Han började rita större Wibo’s med bättre seglingsegenskaper, byggda med modern teknik. Antalet anställda på varvet växte också. Under den här tiden började han också tillverka motorbåtar av stål som kallades Braassemkruisers, uppkallade efter sjön Braassemermeer, belägen utanför Woubrugge.

På 1970-talet kontaktade Bouw den kända holländska båtdesignern Riekus van der Stadt för att rita den nya serien av Wibo segelbåtar. Van der Stadt och Van Wijk blev en mycket lyckad kombination då nästan 2200 Wibo’s tillverkades fram till mitten av 1980-talet. Modellerna Wibo 820, 835, 930, 945 och 990 lämnade varvet i stora antal, inte bara till Holland utan även utomlands.

Bouw van Wijk nådde också stora framgångar som seglare med Regenboog (Regnbåge) som är en 8 meter lång traditionell holländsk segelbåt I trä med ursprung från 1917. Han vann de holländska mästerskapen många gånger och är även europeisk mästare i issegling. Bouw ville nu byta ut sin Regenboog och ville ha en mindre båt med klassiska linjer och som klarade hårt väder. Som ordförande för det holländska exportförbundet för båtföretag reste han runt i världen. Under den här perioden såg han i Norge en fiskebåt som hade utseendet han letat efter. Denna spetsgattade ”Snekke” (norska: snipa) med sina rena linjer och vackra språng var inget som fanns i Holland. Då Bouw hade med denna båt till seglingsregattorna med Regenboog började holländarna få upp ögonen för denna typ av båt. Att den fick uppmärksamhet var inte så konstigt; Bouw installerade en motor på 45 hk och rostfria bärplan i aktern vilket innebar att den kom upp i hela 17 knops hastighet – banbrytande för denna typ av båt. Tack vare de positiva reaktioner båten möttes av bestämde sig Bouw år 1985 för att börja producera en båt med liknande utformning. Båtens design och prestanda var Bouw tillfreds med men då den ju ursprungligen var en fiskebåt så fanns en del att önska av den invändiga komforten. Att få till detta var så viktigt att båten fick omdesignas helt och hållet. Detta skulle Bouw inte göra själv utan den holländske världsberömda båtdesignern Pieter Beeldsnijder fick uppdraget att rita den nya båten.

1986 var den första modellen, Van Wijk 21, klar att sjösättas. 21 står för 21 fot vilket motsvarar ca 6,20 meter. Succén för Van Wijk 21 lät inte vänta på sig. Enastående sjöegenskaper och en kvalitet utöver det vanliga bidrog. Det här var ingen massproducerad båt utan ett hantverk där inga kompromisser tilläts i detaljerna.

1991 introducerades en större modell; Van Wijk 830 Classic. Med en längd på 8,30 meter och en bredd på 3,00 meter var detta en impnerande snipa. Än mer imponerande med tanke på att den är utrustad med toalett, kylskåp, ett litet pentry och värmare; något som inte hörde till vanligheterna för en öppen snipa vid tidpunkten för lanseringen. Med en motor på 88 hk uppnådde hon en hastighet om 16 knop – en mäktig upplevelse! Många människor ansåg att båten var fantastiskt vacker och hade goda sjöegenskaper – men undrade om det verkligen fanns en marknad för en sådan här båt? Så fel de hade!

För att tillfredställa de kunder som efterfrågade en mindre båt togs Van Wijk 550 fram och lanserades 1995. Som så framgångsrikt tidigare var även denna designad av Pieter Beeldsnijder. Efter att ha byggt fler än 200 Van Wijk 21 togs 1996 en ny version av denna modell fram; Van Wijk 621 Classic. Kölen är i princip identisk med föregångaren. Den stora förändringen var interiören. Högre och bättre ryggstöd vid sittplatserna, förvaring I tofterna, en bättre motorlåda, en bättre och vackrare profil på rodret och högre sprayhood bara några av alla de förbättringar som gjordes.

Anseendet att vara pionjär upprätthölls när Van Wijk 1030 lanserades i början av 2000-talet. En täckt snipa med hytt som gjorde det möjligt för folk att stanna ombord för längre tid. Med stort pentry, badrum med dusch, dubbelsäng och mycket annan lyx för att spendera semestrar även när vädrets makter inte är på din sida.

Senare lanserades Van Wijk 621 Lounge, Van Wijk 830 Innovator och senast Van Wijk 910. Därmed består flottan av totalt 7 olika modeller.

Nu, efter nästan 30 år och mer än 1000 tillverkade snipor anser många att Van Wijk´s snipor är de finaste snipor som tillverkas i Holland och de kallas också för ”snipornas snipa”. Vi upprätthåller det anseendet genom att alltid säkerställa kvalitet in i minsta detalj. Och då får det inte kompromissas.

Finsmakare väljer originalet!